Programmerare, skeptiker, sekulärhumanist, antirasist.
Författare till bok om C64 och senbliven lantis.
Röstar pirat.
2024-07-26
Detta är det avslutande inlägget från Claes-Göran Olofsson angående Guds existens, med mitt svar. Tidigare inlägg finns här.
Du sa att du tror på Guds existens som påhittad, lika mycket som du tror att en enhörning finns för att den är påhittad. Jag tycker det är problematiskt att man säger att saker kan existera som påhittade, och en anledning till det är att om jag säger – nu hittar jag på att ingenting existerar, och i nästa andetag säger jag – nu hittar jag på att allt mänskligheten kan tänka ut kommer att existera. Om man gör så, då tappar existensen sin mening. Eller om jag säger – nu skapar jag runda fyrkanter i min hjärna, eller nu skapar jag gifta ungkarlar. Och om jag skapar dessa saker i min hjärna, så skapar jag ju ingenting då de är motsägelser, om de är motsägelser så kan de helt enkelt inte finnas.
När jag var liten älskade jag Blixt Gordon. Jag trodde aldrig att han fanns på riktigt, rollfiguren fanns, eftersom Don Moore hittade på berättelser om honom. Jag kanske var otydlig när jag beskrev hur jag använder ordet ”finns”, och tänker därför bjuda på ett förtydligande:
När jag pratar om gudar, demoner, superhjältar och övernaturliga väsen, så menar jag att de finns i ett kulturellt sammanhang, men bara där. När jag pratar om berg och dalar, land och vatten, eller hästar och hundar, så menar jag att dessa är en del av vår gemensamma yttervärld. Vi kan aldrig bli överens om att Gud finns, eftersom de som tror på Gud aktivt hemlighåller sina rimliga skäl att tro att Gud finns, men vi kan bli överens om att hästar och hundar finns, för häst- och hundägare är mer medgörliga på den punkten.
En rund fyrkant är ett bra exempel på något som kan existera som en tankekonstruktion, men inte som en del av vår gemensamma verklighet, eftersom den motsäger sig själv. En god, allsmäktig och allvetande gud är ett annat sådant exempel. Något sådant kan inte finnas, annat än som tankekonstruktion.
Du tog upp detta med en hamster som kan jonglera med bollar samtidigt som den kunde citera Albert Engström. Som du mycket riktigt påpekade så tror varken du eller jag att det finns en sådan hamster. Men om vi går bakåt i tiden och du är 2-3 år, då skulle du säkert vara övertygad om att det finns en sådan hamster eftersom du dagen innan såg ett barnprogram om hamstern Arne. I din värld hade hamstern funnits, och om du hade berättat det för mig som är lika gammal så hade jag förmodligen också trott på det. fast förmodligen hade ingen vuxen trott på dig, men det finns säkert en människa som kan göra detta som tror att den är en hamster, det är mer möjligt. Det är bisarrt, men fullt möjligt. Vet många människor som tror de är katter på riktigt, och kan skriva på en dator och använda messanger mm. Så allt handlar om definition.
Det som beskrivs här är auktoritetstro, vilket är vad gudstro vilar på. Detta förklarar församlingars intresse för barn. De enda vuxna man kan konvertera, är människor som befinner sig i en livskris eller i en annan utsatt situation. Det är inte evidens som leder en människa till tro, det är helt andra skäl.
Du ”påstod” att du kunde förvandla vatten till vin och gå på vatten och du skulle visa här hur orimligt det var. Att det är orimligt att tro att du kan göra dessa saker håller jag med dig om, men om vi säger att du är skaparen av universum, som dessutom har skapat ett universum från ingenting, så blir jag inte speciellt imponerad att du kan gå på vatten eller göra vatten till vin. Om du är skaparen av universum, då förväntar jag mig det, lika mycket som jag förväntar mig att en musiker kan spela både gitarr och fiol. Och många vetenskapsmän som är ateister tror att universum kommer från ingenting, såsom Lawrence M. Krauss, Stephen Hawkings, m.f, fast bibeln säger i Hebreerbrevet 11:3 ”tro förstår vi att världen har formats genom ett ord från Gud och att det vi ser inte har blivit till ur något synligt.”
Så låt mig försöka igen. Tänk dig att jag påstår att jag äger en hamster som kan jonglera med fem bollar samtidigt som den reciterar Albert Engström, som jag inte kan visa för dig. Förmodligen kommer du tänka att så inte är fallet, eftersom påståendet om hamstern kommer med en bevisbörda som jag inte har axlat.
Tänk dig då att jag påstår att jag skapat Universum. Här har vi en vattendelare.
För en vetenskaplig skeptiker förändrar detta inget annat än att det nu finns två icke belagda påståenden på bordet: Hamstern och Universum.
För en teolog förändrar detta precis allt. För en person som är så mäktig att han kan skapa Universum, är väl en jonglerande hamster inget att tala om! Och vem är jag att ifrågasätta någon med övernaturliga krafter!?
Till detta vill jag säga att ”kommer från ingenting” är en ganska komplicerad fråga, som innefattar ”av naturliga orsaker”.
Humanister som är föräldrar kan utan vidare få barn att tro på tomtar och troll, men om nu Gud är något påhittat, varför låter inte ateister då som är föräldrar barn då att tro på Gud?
Jag, som ateist och sekulärhumanist, har konfirmerat och döpt mina barn. De har valt att träda ur, men de har partners och kusiner som är troende muslimer och troende kristna. Det du påstår är alltså inte sant. Här hade jag önskat att det fanns något budord eller något liknande för mig att peka på…
Och en annan fråga du gärna får svara på är – flera miljarder av vuxna människor med färdigutvecklade hjärnor tror på Gud, men hur många människor med färdigutvecklade hjärnor tror på enhörningar eller tomtar? Finns det någon statistik för det?
Vad man tror har kulturella orsaker, men det påverkar inte hur något är. Därmed är mitt replikskifte med Claes-Göran Olofsson avslutat.
Kategorier: Teologi
Du som kommenterar för första gången: Det kan dröja en stund innan kommentaren syns på sidan, eftersom den modereras manuellt. Har du kommenterat här förr, syns din kommentar direkt.
Bjud mig på en kopp kaffe (20:-) som tack för bra innehåll!
Lämna ett svar