Det är alldeles för enkelt att välta sosseriet

Om Socialdemokraterna vill framstå som ett regeringsdugligt alternativ i nästa års riksdagsval, kan de inte låta sig vältas av de minsta tuvorna. Så tidigt som i december 2014 poserade Socialdemokraten Anders Ygeman i skyddsväst i samband att han berättade för Twitter att gör studiebesök hos ingripandepolisen. Hela 10 år senare har denna bedrift upprepats med jämna mellanrum (även tre-fyra gånger av Ygeman själv) men sosseriets innersta krets får fortfarande panik av greppet.

Daniel Swedin, f.d. talskrivare åt Stefan Löfven och idag politisk redaktör på vänsterextrem alternativmedia, bjuder på följande princip:

”Att på inrådan av polisen bära skyddsväst när man åker med dem på jobb är en sak. Att lägga upp foton i sociala medier där du for[t]farande bär västen som modedetalj är något annat.”

TT-mannen, som i all sin objektivitet vigt hela sitt liv åt att lyfta sosseriet till maktposition, är precis lika upprörd:

”Det är en sak att bära skyddsväst om som anbefalles. En helt annan sak att lägga upp bild på det i sociala medier. Alla som begriper ett uns av politik förstår syftet.”

Socialdemokraternas justitieminister, Morgan Johansson, är direkt äcklad av greppet.

”Herregud, det här är ju så pinsamt att det är plågsamt att se. Skämskudde.”

Om det nu krävs så lite för att röra upp känslorna inom sosseriet, har jag väldigt svårt att se dem som ett starkt och seriöst regeringsalternativ. Meningsmotståndare kan med väldigt enkla medel flytta fokus från ett obekvämt narrativ till skyddsvästen, genom att lägga upp en bild i sociala medier. En bra politiker ska klara av att hålla fokus på bollen och inte springa efter varje distraherande lockbete, såsom Swedin, TT-mannen och Johansson gör. Man måste stå stadigare än så, annars kommer man att kollapsa under sin egen vikt.

Bjud mig på en kopp kaffe (20:-) som tack för bra innehåll!
Bjud mig på en kopp kaffe (20:-) som tack för bra innehåll!

Kommentarer

Viktig information: Om du inte har kommenterat tidigare, kommer din kommentar att granskas innan den publiceras. Det innebär att du inte ser den direkt, men jag har tagit emot den. Detta är inte för att jag vill filtrera kommentarer, utan för att jag vill förhindra spam och reklam.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *