Vänstern av idag har en väldigt svag demokratisk kompass, vilket är en av anledningarna (det finns många fler) till att jag vänt dem ryggen. Gammelmedia försökte göra ett nummer av att Sverigedemokraterna (som jag aldrig röstat på, och aldrig tänker rösta på) fuskade i riksdagen. Hur kan man fuska i riksdagen? Jo, det finns ett kvittningssystem som innebär att när en riksdagsledamot från ett parti är frånvarande, ska en riksdagsledamot från varje annat parti avstå från att rösta, så att den maktbalans som väljarna röstade fram upprätthålls. Det låter fint på papper, men eftersom SD inte var välkomna in i kvittningssystemet, och därmed fick mindre inflytande när en ledamot inte var på plats, så reflekterar inte systemet folkviljan.
Idag ingår SD i kvittningssystemet, men SD praktiserar också uteslutning av företrädare som inte delar deras värdegrund. Eftersom ingen annan än väljarna kan bestämma över riksdagens sammansättning innebär det att vi får s.k. politiska vildar i riksdagen. De är invalda, men de får inte längre företräda sitt parti. Vildarna röstar därmed efter sitt eget hjärta, inte efter vad partiet önskar. De vildar som kommer från SD under denna mandatperiod är Elsa Widding, Sara-Lena Bjälkö och Katja Nyberg. Widding upplevde undermåligt stöd från partiet under ett mediadrev, Bjälkö sympatiserar mer med Kristdemokraterna och Nyberg körde rattfull.
I Maj skulle riksdagen ta ställning till oppositionens förslag på övergångsregler för skärpta krav för svensk medborgarskap. Två av dessa vildar, Widding och Nyberg, gjorde upp med Miljöpartiet om att rösta för förslaget, vilket innebar att riksdagen inte längre representerade folkviljan. Kort och gott, fusk. SD:s svar var att strunta i kvittningssystemet och också låta alla sina röstberättigade delta i omröstningen. Alltså, två stulna röster mot två återställda röster. Är det nu du reagerar över att det har fuskats, saknar du en demokratisk kompass!
Svensk vänster gick över en natt på att klaga på att SD:s partiledare, riksdagsledamot Jimmie Åkessons låga närvaro i riksdagen, till att klaga på att det är SD:s fel att riksdagsledamöterna måste vara på plats för att rösta. Att närvara i riksdagen ansågs vara en plikt, men blev plötsligt ett problem under loppet av några timmar! Fundera i stället på varför skattebetalarna måste ge så mycket pengar till Socialdemokraterna för att de ska ”sprida demokrati”, för ordet demokrati betyder egentligen inte att man säkrar Partiets makt, utan att makten utgår från folket.

Lämna ett svar