Programmerare, skeptiker, sekulärhumanist, antirasist.
Författare till bok om C64 och senbliven lantis.
Röstar pirat.
2018-04-04
Igår skrev Eva Ejdeholt en lustig liten krönika om påsken. Hon konstaterar att påsken, trots att det är en kristen högtid, idag mest firas som en profan helg med en massa godis. Man tänker inte så mycket på den människooffer i den mytologi som ligger till grund för det kristna påskfirandet. Om hur ett människooffer antas blidka en arg gud säger Ejdeholt:
Det är lite krångligt så jag lämnar det med varm hand till teologerna att förklara hur det går till.
När kungen i Sverige gör något bra, är det ett tecken på att vi har en bra kung. När kungen gör något dåligt, är det ett tecken på att vi har en dålig kung. Sen viktar vi det vi vet om kungen för att bilda oss en uppfattning om huruvida kungen är bra eller inte. Om Sverige hade varit en diktatur med ett med ett påbud att tycka att kungen är bra, kan man fortfarande se kungens goda gärningar som ett tecken på att vi har en bra kung. Men hur hanterar man kungens eventuella dåliga gärningar? Dogmer skapar helt klart onödiga problem.
Den som tror på Gud vet att Gud ibland gör dåliga ting, oavsett om man bildar sin uppfattning om Gud från Bibeln eller från händelser man råkar ut för i vardagen – vardagen är nämligen inte smärtfri bara för att man ställt sig i Guds läger. Därför säger vi att Guds vägar är outgrundliga. Hans vägar är inte alltid outgrundliga, de är outgrundliga när Gud gör något dåligt.
Idag är det inte många som verkligen tror att Gud finns. Gudstro handlar mer om en förhoppning om ett varande som helt saknar rationell grund. Teologi är en unik domän, eftersom den kunskap som teologer besitter inte är tillgänglig för alla. Vi är många som inte har fått ta del av någon tillfredsställande förklaring till varför Jesus behövde offras. Det finns inget som kan läggas på bordet för att pusslet ska gå ihop, och det finns inget utrymme att avfärda påskberättelsen som ett primitivt försök till moralfilosofi.
När Gud är god är han god, men när Gud är ond är han mystisk. För den som inte är invigd i teologins underbara värld ser det ologiskt och inkonsekvent ut. Det är som när Rob Reid förklarar upphovsrättsmatematik.
Du som kommenterar för första gången: Det kan dröja en stund innan kommentaren syns på sidan, eftersom den modereras manuellt. Har du kommenterat här förr, syns din kommentar direkt.
Bjud mig på en kopp kaffe (20:-) som tack för bra innehåll!
Lämna ett svar