Programmerare, skeptiker, sekulärhumanist, antirasist.
Författare till bok om C64 och senbliven lantis.
Röstar pirat.
2019-01-18
Nu har även jag sett Gillettes reklamfilm ”The best man can be”. Det är inte konstigt att folk är irriterade, eftersom filmen gör antagandet att den sämsta stereotypen av man är den mest typiska bilden av en man. Gillette väljer t.ex. bilder av män som grillar och ser mellan fingrarna på sexism istället för bilder av gentlemän – det finns inget i filmen som för tankarna till Remington Steele.
Det finns även ett politiskt ställningstagande, då den en minut och 48 sekunder långa reklamfilmen ger ganska mycket tid åt Ana Kasparian i ett klipp från The Young Turks, alltså vänsterns Bill O’Reilly från vänsterns motsvarighet av Fox News. Om nu Gillettes marknadsmässiga strategi handlar om att sälja budskapet att man inte ska retas, mobbas, vara sexistisk eller vad det nu må vara, har du som mogen man inget att frukta – du ingår inte i målgruppen för kritiken.
I princip alla reklamfilmer vädjar till stereotyper, så det är inte konstigt att Gillettes film också gör det. Det är inte konstigare än att någon annan gör implicita påståenden om hur kvinnor är. Titta gärna på filmen och bilda dig en egen uppfattning:
Kategorier: Politiskt korrekt
Du som kommenterar för första gången: Det kan dröja en stund innan kommentaren syns på sidan, eftersom den modereras manuellt. Har du kommenterat här förr, syns din kommentar direkt.
Bjud mig på en kopp kaffe (20:-) som tack för bra innehåll!
Lämna ett svar