Mats Selander skjuter sig i foten, apologeter har seriösa problem
2014-08-17
Den skapelsetroende Mats Selander (numera Kristna Värdepartiet)
föreläser om kompatibilitet mellan vetenskap och tro. Traditionellt brukar bibeltrogna kristna förakta naturvetenskap. Vetenskapen är den ständiga fienden som när som helst kan använda kunskap och logik för att riva ner nÃ¥gon dogm. Mer liberala kristna menar att vetenskaplighet inte blir problematiskt förrän det appliceras pÃ¥ ansprÃ¥k som rör deras tro, och när sÃ¥ sker kallas överträdelsen för scientism. De flesta vill ändÃ¥ att vetenskapen ska vara närvarande, pÃ¥ behörigt avstÃ¥nd – man allierar sig med fienden, eftersom det är där trovärdigheten finns. SÃ¥ här säger Selander om vetenskap i inledningen av sin föreläsning frÃ¥n förra Ã¥ret:
”Ja, vetenskap och kristen tro. När jag talar om det här i olika sammanhang sÃ¥ har jag en tendens att bli alldeles för lÃ¥ngrandig, och gÃ¥ in pÃ¥ filosofi och grejer. Nu har jag gjort en PowerPoint (en presentation, min anm.) för ungdomsgrupper och dÃ¥ tänker jag köra den för er, sÃ¥ fÃ¥r vi hoppas att det ska ta lite mindre tid, ska försöka minska sÃ¥ det inte tar en timme, utan kanske 40 minuter, vi fÃ¥r se om det gÃ¥r.
Det här om vetenskap och tro, det är en frÃ¥ga om perspektiv tänker jag. Det finns ju en massa detaljfrÃ¥gor, en massa frÃ¥geställningar där man undrar: Hur hänger det här ihop med det här, och sÃ¥ vidare? Och när det gäller de där detaljfrÃ¥gorna – man kan frÃ¥ga sÃ¥dana saker som har med skapelse och evolution att göra, hur ska man förstÃ¥ att den här arten beter sig pÃ¥ ett sätt som verkar ont t.ex. Det finns nÃ¥gon geting som lägger sina larver i en… sina ägg i en annan arts larv, och sen när de här äggen kläcks sÃ¥ äter de upp den här larven inifrÃ¥n, pÃ¥ ett sÃ¥nt sätt att den lever sÃ¥ länge som möjligt. Det verkar vara Intelligent Design, men ond Intelligent Design. Det här är ett exempel som Darwin hade, som gjorde att han ifrÃ¥gasatte: Det här kan inte en god gud ligga bakom.
Man kan frÃ¥ga sig… Man kan gÃ¥ igenom massor av olika sÃ¥dana arter och fundera: Ja, men det kanske fanns en god design frÃ¥n början som pÃ¥ nÃ¥got vis har fallerat. Du har tusen och en sÃ¥dana detaljfrÃ¥gor som kan vara knepiga och svÃ¥ra.
Jag vet inte svaret pÃ¥ alla detaljfrÃ¥gor, och förmodligen vet ingen det. Men jag tror att vi kan se pÃ¥ den stora bilden, och se hur kristen tro och vetenskap (och dÃ¥ talar jag i första hand kanske om naturvetenskap), hur det kan harmoniera. Och jag vill… Jag vill liksom be er att inte stirra pÃ¥ detaljer, utan att försöka se den stora bilden.
Det är väldigt lätt hänt, och här kommer en… Det här är en sorts intellektuell frÃ¥geställning i sig: Hur mycket av hela bilden mÃ¥ste, sÃ¥ att säga… ”Hur mÃ¥nga pusselbitar mÃ¥ste ligga pÃ¥ plats innan jag ser bilden?” kanske jag ska säga. Hur… Hur kan jag tillÃ¥ta mig att tro pÃ¥ bilden även om inte alla pusselbitar finns pÃ¥ plats, men tillräckligt mÃ¥nga? Det finns ibland ett sorts intellektuellt överkrav tror jag, som vi har. I synnerhet när det gäller religiös tro. DÃ¥ är det som att vi känner att vi har nÃ¥got av Descartes Ã¥ngest här, att vi mÃ¥ste vara sÃ¥ säkra, eller ha hela bilden, ha alla detaljerna pÃ¥ plats, annars sÃ¥ kan vi inte tro.
Och det är väldigt sällan vi har sÃ¥ höga krav annars. Och jag skulle… Om du kan känna igen dig i den… Det är ingenting man bara ändrar över en dag, en sÃ¥dan hÃ¥llning kanske, men… Men jag skulle vilja, i nÃ¥gon mening ocksÃ¥, gÃ¥ emot den hÃ¥lningen dÃ¥, och säga ungefär sÃ¥ här att… Nu har jag försökt att vara lite pedagogisk här, fÃ¥r se om det gÃ¥r.”
Nu visar Mats Selander en liten abstrakt bild, och fortsätter:
”Det här ser vi ju inte riktigt vad det är. Det är nÃ¥gon sorts… Sol kanske, eller nÃ¥gonting med solstrÃ¥lar.”
Mats visar fler mer eller mindre abstrakta bilder i ett kollage.
”Och sÃ¥ här är lite andra, en väderkvarn och… Ni ser den uppe, solen där uppe, vi ser inte riktigt, vi fattar kanske inte hur de här bilderna hänger ihop.”
Nu visar Mats ännu fler mer eller mindre abstrakta bilder i ett kollage.
”Och sen blir det ännu större och sÃ¥ här, och sÃ¥ blir det sÃ¥ här. Jaha?”
När man zoomar ut, så visar sig att de olika små bilderna är delar av ett stort bildkollage som, när det betraktas på håll, bildar ett mansansikte.
”Eh, ja, nu rÃ¥kar det vara Jesus här. Det… (skratt) …kunde ha vart vad som helst. Men alltsÃ¥, det här är en sorts… Det här är inget argument, utan det är bara en sorts illustration pÃ¥ vad jag menar. AlltsÃ¥ att vi kan faktiskt se tillräckligt mÃ¥nga detaljer eller tankegÃ¥ngar liksom, som sitter ihop och ger oss en helhetsbild, även om kanske inte kan stoppa in alla detaljer. Det är det jag vill… Det försökte jag illustrera här. Det var… Det var väl ganska… Ja! Jag försöker, sÃ¥ här, växa pedagogiskt här, och det där tyckte jag var ett försök.
Nåväl. Så. Det som inledning då.
Nu ska vi säga nÃ¥got om vad vetenskap är för nÃ¥gonting. Och dÃ¥ är det ju naturvetenskap i första hand som vi pratar om dÃ¥. Och det är sÃ¥ med definitioner, när man har läst lite filosofi sÃ¥ upptäcker man mÃ¥nga filosofer sysslar med att försöka definiera saker hela tiden, och de jobbar med… Vad är kunskap, alltsÃ¥ filosoferna har pratat om det sedan Platon, och alla trodde väl att Platon hade fÃ¥ngat det, sedan kom Edmund Gettier pÃ¥ 60-talet och kastade upp hela definitionen i luften och den har inte landat än…
Det är otroligt svÃ¥rt att definiera saker. Jag brukar ta exemplet med en bil. Hur definierar man ordet bil? Ja, försök själv, ett fordon med hjul. Ja, men det är ju tÃ¥g ocksÃ¥, och flygplan ocksÃ¥, okej. Ja, men ett fordon som Ã¥ker pÃ¥ marken bara, ocksÃ¥ men tÃ¥g gör ocksÃ¥ det, med hjul ja, ett for… Ja, men mÃ¥ste den ha hjul, men alltsÃ¥ om en skrotbil utan hjul, är det ingen bil dÃ¥rÃ¥? Eh, och, ja, sÃ¥ där kan du hÃ¥lla pÃ¥, och upptäcka dÃ¥ att ordet bil ska fungera som en cirkel dÃ¥, som har alla bilar, och bara bilar, inom sig. Det kallas för att dÃ¥ har man sÃ¥ att säga nödvändig och tillräckliga villkor för sin definition, sÃ¥ att säga.
Och det där försöker analytiska filosofer att fÃ¥nga dÃ¥ att liksom hitta, att utesluta alla icke-bilar och inkludera alla bilar. Och när det gäller dÃ¥ t.ex. vetenskap, alla exempel pÃ¥ vetenskap ska vara innanför cirkeln, och alla ickevetenskapliga aktiviteter ska vara utanför, ja dÃ¥ hitta ett intellektuellt eller teoretiskt kriterium som riktigt gör det där, det är otroligt svÃ¥rt. Och det är svÃ¥rt när det gäller vad som helst. När det gäller vetenskap sÃ¥ kallas det för demarkationsproblemet, alltsÃ¥ problemet att ”to demarcate”, alltsÃ¥ att, man, ja, helt enkelt, ringa in. Inringningsproblemet.
Varför är det intressant? Ja, det intressanta är väl dÃ¥ att när nÃ¥gon säger sÃ¥ här att ”jag tror bara pÃ¥ vetenskap”, eh, OK, kan du börja med att liksom bara peka pÃ¥ vad det är, pÃ¥ ett sätt som är vettigt? Ja, om man inte ens kan liksom riktigt klart och tydligt definiera vad det är man ”bara tror pÃ¥”, om man nu säger sÃ¥ att man bara tror pÃ¥ ”det här”, dÃ¥ vill man ju pÃ¥ nÃ¥got vis utesluta allt annat, som man dÃ¥ ”inte tror pÃ¥”, men om den där, det är svängdörrar i definitionen, om det är ”blurrigt” i definitionen, dÃ¥ är det lite naivt att säga att ”jag bara tror det här”.
Och det är lite populärt, eftersom vetenskapen har [en] sådan hög status så är det många som tänker så att jag vill inte tro något icke-vetenskapligt, jag vill bara tro på vetenskapen, men låt mig säga då att trots detta att det är svårt att definiera, så kanske vi kan ha en sorts arbetsdefinition, en definition som i lite vaga termer fångar vad vi menar då, och då tänker jag att en systematisk undersökning av naturen är väl vad vetenskapen är.
Man kan systematiskt undersöka naturen, och kanske inte kalla det för vetenskap, lÃ¥t oss säga empiriska studier i etik, kanske inte, eller om man hÃ¥ller pÃ¥ med, ja… Man kan hÃ¥lla pÃ¥ och dividera fram och tillbaks, men det är väl en arbetsdefinition i alla fall. En systematisk undersökning av naturen.”
Vetenskap är produktion av tidigare okänd kunskap med systematiska metoder. Vetenskapliga metoder innefattar en kombination av empiri och deduktion. Mats Selander fortsätter:
”Och om det är sÃ¥ att vetenskapen sÃ¥ att säga, och naturvetenskapen dÃ¥ i första hand, men även humaniora, undersöker nÃ¥gon form av natur, den mänskliga naturen, i historien till exempel, eller hur vi psykologiskt fungerar eller vilka böcker vi har skrivit och sÃ¥ vidare, men det är ju människan och hennes natur som i sÃ¥dana fall är fokus i humaniora dÃ¥, medan det är den icke-mänskliga naturen, sÃ¥ att säga, som är fok… Ja, det är klart, medicinen… Ja, är ju mer naturvetenskap och det är människan, ja, ok, ja, ni märker ju, hur man än dividerar sÃ¥ hittar man olika mittemellanpositioner här, men en systematisk undersökning av naturen är väl ändÃ¥ att vetenskapen funk… liksom i första hand sysslar med va…
Och det betyder ju dÃ¥ att vetenskapen inte undersöker, eller är liksom gjord för att undersöka naturens ursprung. Finns Gud? Eh, sÃ¥ att säga, ja, det är klart, man kan säga att naturen är evig kanske dÃ¥? Den har alltid funnits där. Det tycks ju inte vara sÃ¥, men i den mÃ¥n som naturen har ett ursprung, och nÃ¥gon form av metafysisk grund, sÃ¥ tycks det ju inte att vetenskapen är gjord för att ställa de frÃ¥gorna. Vetenskapen kollar pÃ¥ hur funkar naturen, inte vem som gjorde den, eller vad som fick den att kicka igÃ¥ng, och sÃ¥ va.”
Vetenskapsmän sysslar med ursprungsforskning, men forskarna levererar inte alltid modeller som styrks av heltäckande evidens. Bra noterat, Mats. Att vetenskapsmän inte ställer frÃ¥gor som handlar om ”vem” som Ã¥stadkommit nÃ¥got, beror pÃ¥ antagandet att naturfenomen har ett naturligt, icke-gudomligt, ursprung. Mats Selander:
”Och om det är sÃ¥ att det finns aspekter i naturen, i mänsklig natur t.ex, som pÃ¥ nÃ¥got vis gÃ¥r bortom eller ovanför det som vi vanligtvis menar är naturen, lÃ¥t oss säga att vi har en själ, lÃ¥t oss säga att vi har en fri vilja som inte gÃ¥r att fÃ¥nga pÃ¥ samma sätt som man fÃ¥ngar liksom hur kemiska formler eller kemiska, ja, substanser och sÃ¥ vidare, förhÃ¥ller sig, eller agerar och sÃ¥ där. Det kan ju finnas aspekter… Det kan ju visa sig att vÃ¥ran natur inte är sÃ¥ naturlig, den kanske delvis är lite övernaturlig…
Tänk om Gud har gripit in i naturen, ja dÃ¥ finns det ju händelser som inte rimmar med hur naturen vanligtvis funkar, sÃ¥ att säga. Under, tecken, mirakler. Och dÃ¥ tycks det ju som att naturvetenskapen per definition inte kan studera de händelserna, eller Ã¥tminstone inte ringa in själva orsaken eller händelseförloppet här. Jag menar, det verkar ju lite… Det ligger ju per definition lite… Det verkar ju lite konstigt att säga sÃ¥ här att ”ja, nu ska vi naturvetenskapligt studera hur Jesus gjorde när han gick pÃ¥ vattnet”. Ja, men, liksom det är ju inte en naturlig händelse. Det är ju en övernaturlig händelse. Och dÃ¥ spelar den efter helt andra spelregler än den som naturvetenskapen har formulerat. Och dÃ¥ är det… DÃ¥ är man pÃ¥ en annan spelplan.
Och här är en stor frÃ¥ga: Finns det en annan spelplan? Eller inte? Eller är naturen allt som finns?”
Dunning–Kruger-effekten bär en ickefråga som är lika viktig för KVP som den är oviktig för alla andra.
Här kan du lyssna på Mats Selanders föredrag. Om du inte vill lyssna: Evolutionsteorin är felaktig, och utmärker sig genom att saknade pusselbitar verkligen är negativ evidens. Gud har skapat allt. Vetenskapen ska inte släppas in på områden där vi vurmar för föreställningar som står i konflikt vetenskaplig konsensus. Mikroevolution är vetenskapligt bevisad, och ingen protesterar. Beträffande makroevolution så finns det luckor, och hur dessa bör hanteras kan man tro att Selander avhandlade i inledningen av sitt föredrag. Men osäkerheten i en hypotes är inte ett problem om hypotesen är religiöst betingat, för ansträngningen att försvara underbevisade hypoteser, förhåller sig inte till naturvetenskapliga antaganden, utan teologiska. Påstådda problem med s.k. makroevolution ÄR problem med evolutionsteorin, helt enkelt. Vetenskapsmännen kan inte nå konsensus i frågan om när människan skapades (6000 år sedan eller hundratusentals år sedan) eller om detta skedde genom gradvis utveckling eller genom spontan speciell skapelse.
Astrofysiken står handfallen och saknar teorier om universums uppkomst, vilket gagnar default-positionen att Gud är den ursprungliga orsaken. Alltså är inte verkligheten en naturlig plats.
Välkommen att lyssna på föreläsningen, men undvik att ta en drink vid varje identifierat misstag eller felslut, för din egen hälsas skull.
Categories: Uncategorized

Du som kommenterar för första gången: Det kan dröja en stund innan kommentaren syns på sidan, eftersom den modereras manuellt. Har du kommenterat här förr, syns din kommentar direkt.
Det handlar om skillnaden mellan tro (Tro sig veta helt säkert) och veta (inte veta helt säkert).Allt annat är bara luddig kosmetika…Jag har svÃ¥rt att förstÃ¥ varför man gör sÃ¥nt väsen över detta.
Det är helt enkelt så kreationisterna måste tackla verkligheten. All vetenskap som motsäger deras tro är fel! Vilket innebär att stora delar av astrofysiken, biologin, radiometriken, kvantfysiken och geologin "måste" vara fel. Logik och bevis biter inte på en fundamentalist. Det som inte passar in i de religiösa dogmerna är fel och de argument som hittas på mot den nämnda vetenskapen behöver (uppenbarligen) inte vara bra eller ens rimliga. Psykologiska mekanismer räcker.
Det är det jag menar. Varför då stryka dessa idioter medhårs, det förlänger ju bara deras tillvaro i intigheten. I mitt tycke stryker humanister vidskepliga medhårs, bara för att var humanitära. Det ÄR de egentligen inte. De förlänger bara dera utvecklingsstörning.
Jag har ingen anledning att vara otrevlig, men inte heller diplomatisk. Jag för ju inte Humanisternas talan, endast min egen. Jag försöker vara saklig och rättvis, även om det kan uppfattas som elakt i troendes ögon.
Uppskattar Din rättframhet. Hej.