Startsidan  ▸  Texter  ▸  Blogg

Anders Hesselbom

Programmerare, skeptiker, sekulärhumanist, antirasist.
Författare till bok om C64 och senbliven lantis.
Röstar pirat.

Programmering i grundskolan?

2015-08-03

Datorprogrammering är inget som alla behöver kunna för att klara sig, men om jag ska ta ställning till huruvida programmering på skolschemat i grundskolan är en förbättring eller ej, så måste jag nog säga att fördelarna väger tyngst. Datorprogrammerare är förvisso ett framtidsyrke, men även om du inte har några planer att börja arbeta som programmerare så kan du ha nytta av grundläggande programmeringskunskap t.ex. för att du själv vill ta kontrollen över en enhet för att få den att göra det du vill att den ska göra, eller för att du hamnar på jobb som köper eller säljer programkod eller programmeringstjänster.

Och även om man väljer att inte använda sina programmeringskunskaper alls, eller bara för den intellektuella utmaningens skull (istället för att t.ex. spela ett parti schack), så kan kompetensen vara till glädje även när annan kunskap ska intas eller omsättas. Den datoriserade värld vi lever i idag och i framtiden är helt enkelt mycket mer tillgänglig för den som har grundkunskaper i programmering än den som inte har det, precis som världen är mer tillgänglig för den som kan prata engelska. Den som har grundläggande programmeringskunskap kan, som användare av en dator, scripta upp tidsödande arbetsuppgifter som t.ex. att döpa om bildfiler efter fotodatum, om han skulle önska. Han kan bygga en fysisk enhet som utför en arbetsuppgift genom att köpa lämplig hårdvara (t.ex. en Arduino-krets) och programmera den att utföra det som är tänkt. Eller varför inte något så enkelt som att lägga till en ny och användbar funktion på sin hemsida?

Tittar man mer allmänt så anser jag att datorprogrammering har en motiverande effekt på elever. Jag själv har flera gånger haft förmånen att lära upp personer som inte kan ett enda smack om programmering till mycket skickliga och produktiva mjukvaruutvecklare, och den studiemotivation som vaknar till liv när man lyckas instruera en dator, har en positiv effekt även på ämnen där nyttan av ny kunskap inte är lika tydlig eller konkret. Jag själv undervisar tyvärr inte barn, men jag vet att man kan använda spelprogrammering, robotprogrammering eller LEGO för att väcka intresset.

På Tunaskolan i Lund finns ett projekt som heter Programmering för alla. Där använder man ett utvecklingmiljö baserad på Scala som heter Kojo, men barn kan även använda vanliga professionella miljöer som t.ex. Visual Studio och C# de får rätt stöd, och Scala är ett fullvärdigt språk, vilket man prioriterat i projektet. På Omvärldsbloggen nämns projektets mål:

  • Tröskeln ska vara låg, så att det är enkelt att komma igång.
  • Lärare och elever ska arbeta med ett riktigt programspråk som inte har något tak och som kan användas i verkligheten utanför skolan.
  • Verktygen ska vara byggda med öppen källkod som alla intresserade kan utveckla och bygga vidare.

Vill du själv testa att programmera, utan att först installera något på datorn? Starta en kommandotolk, t.ex. genom att trycka Win+R, skriva CMD och trycka Enter.

Navigera till en lämplig plats på hårddisken. Jag valde en katalog som heter temp på min C-disk, och skrev därför:

cd C:temp [Enter]

Det spelar ingen större roll vart du befinner dig när du jobbar, men du kan t.ex. inte arbeta mot C-rooten. Därefter, skapa programfilen genom att skriva:

copy con test.js [Enter]

Detta betyder att du vill placera innehåll i filen test.js. Nästa rad är skiftlägeskänslig. Skriv:

WScript.Echo(”Hello world!”); [Enter]

Detta är instruktionen att skriva Hello world! på skärmen. För att tala om för datorn att du är färdig med inmatningen, tryck först Ctrl+Z och därefter Enter. Sen kan du starta ditt program genom att skriva:

cscript.exe test.js [Enter]

Resultatet bör likna det du ser på bilden ovan, och om du gjort rätt, kan du nu skryta om att du har programmerat en dator, vilket jag hoppas ger mersmak.

För att summera mina argument: Programmering är användbart, stimulerande och roligt, samt har positiva sidoeffekter. Och läs även gärna Lunds Universitets Magasins artikel om programmering från december 2013. Mycket nöje och happy hacking!

Kategorier: Uncategorized

7 svar till “Programmering i grundskolan?”

  1. Lokatt skriver:

    Jag förstår att detta handlar om en fullständigt ostoppbar utveckling.
    Internet är fantastiskt och underbart kul, ja.
    Men jag vill ändå protestera, mot att barn cementeras fast i en skrivbordsstol och inte kommer loss för att cykla och sparka boll, leka kurragömma, göra hemliga kartor tiill skatter eller hoppa hage. Jag ser det här på min tomma gård – Var är barnen?
    Och jag ser det plågsamt tydligt hos ett barnbarn (pojke förstås) som plågat och argt protesterande tvingas anpassa sig efter schemalagd datoranvändning, och bara räknar minuterna till att klockan ska slå för tilllåtet dataspelande.

    Och jag lider svårt som estet – paddnacke är jättefult.

  2. Anders Hesselbom skriver:

    Den invändningen gäller för alla teoretiska ämnen som syftar till att väcka elevers intresse och engagemang. Gymnastik och fysiska aktiviteter är också viktigt, men det är lösningen på ett annat problem.

  3. Lokatt skriver:

    Man har olika uppfattningar om Kornhalls bok. Två recensioner är närmast översvallande lyriska att döma av antalet stjärnkrumelurer, medan recensenten på BookPlanet (vem?) är rejält kritisk: en stjärna.
    Han skriver den 7 juni 2014 om
    Barnexperimentet : svensk skola i fritt fall, att
    "Kornhall är en hopplös utopiker"
    Jag läste hela recensionen – men inte de andra.

  4. Lokatt skriver:

    Hela skolsystemet verkar åt skogen idag. Alltihop tycks fel, lärares kompetens, lärares klo-och tandlöshet, lärares lön, disciplinproblemen, friskolors betygsättning (=reklam), för låga kunskapskrav.

    Försöken att förklara och förminska de usla pisaresultaten var direkt pinsamma, "Eleverna var bara inte så intresserade av att svara rätt, de tyckte inte proven var kul eller särskilt viktiga" (ungefär).

    När jag läste Marciej Zarembas DN-artikelserie om lärarutbildningen i Sverige ville jag svimma.
    Nyutexaminerade lärare som inte visste vad "virka" var för något.
    Lärare med dyslexi som fick tusentals kronor i skadestånd efter att de gjort anmälan om diskriminering efter att utbildarna avrått från fortsatt lärarutbildning på grund av diagnosens verkningar.

  5. Lokatt skriver:

    Något annat: Jag gillar "Ostronmannens" kommentar till artikeln om feminism.

  6. Jocke Mejsel skriver:

    Kanske är det ett ämne som inte skall ha negativ inverkan på slutbetyget för den som saknar intresset eller möjligheten att vidare utforska ämnet, men det är absolut ett ämne som alla borde få *förmånen* att prova.

    Att som ung nörd få lära sig strukturera och formulera problem, experimentera med olika lösningar, och bearbeta datamängder på olika sätt, på datorer som idag endast har nostalgisk/arkeologisk relevans, har varit oerhört fördelaktigt i mitt liv.

    Jag kunde inte önska mig en bättre start i livet.

  7. Lokatt skriver:

    Grattis Jocke!
    Det var samma sak för mig med balettskolan. Jag kunde inte heller önskat mig en bättre start! Och den har varit oerhört fördelaktig i mitt liv. Bland annat ledde den mig in i den klassiska musikens förtrollade och förtrollande värld 🙂
    Så olika kan det vara.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *



En kopp kaffe!

Bjud mig på en kopp kaffe (20:-) som tack för bra innehåll!

Bjud på en kopp kaffe!

Om...

Kontaktuppgifter, med mera, finns här.

Följ mig

Twitter Instagram
GitHub RSS

Public Service

Folkbildning om public service.

Hem   |   linktr.ee/hesselbom   |   winsoft.se   |   80tal.se   |   Filmtips