Roks feministiska hedersanalys

2016-02-13

Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige (Roks) är paraplyorganisationen för kvinnojourer i Sverige. De fick min uppmärksamhet första gången då förre ordförandens syn på män presenterades i media: män är djur, män är vandrande dildos.

I förrgÃ¥r skrev deras nye ordförande (vars manssyn för mig är okänd) en debattartikel där hon lÃ¥ter hälsa att ”vÃ¥ld i hederns namn varken har med etnicitet, religion eller ens ett specifikt lands kultur att göra”. Extraordinära pÃ¥stÃ¥enden kräver som bekant extraordinära bevis. Att värderingar och Ã¥sikter inte kan odlas inom en grupp, är ett extraordinärt pÃ¥stÃ¥ende. SÃ¥ lÃ¥t oss undersöka hur Roks styrker detta:

”Det finns upplysta, tänkande och moderna människor i alla kulturer. Precis som det finns outbildade, inskränkta och bakÃ¥tsträvande människor i alla kulturer.”

För att bedöma ett påståendes korrekthet kan man härleda konsekvenser från vad som påstås, och jämföra dessa med hur verkligheten faktiskt ser ut.

Det finns ”tänkande och moderna människor” i mÃ¥nga kulturer. Naturligtvis inte i alla kulturer, men i de kulturer som rimligen innefattas av Roks intresse är detta sant. Det finns ”outbildade, inskränkta och bakÃ¥tsträvande” överallt, givetvis. PÃ¥pekandet av dessa förekomster styrker dock inte pÃ¥stÃ¥endet att olika kulturer är likvärdiga i frÃ¥gan om hedersvÃ¥ld.

Tvärt om, i Anita Sarkeesians video Women as Background Decoration: Part 1 – Tropes vs Women in Video Games berättas följande, 30 minuter in, fritt översatt:

”Med andra ord, att konsumera media som betraktar kvinnor som objekt eller sexuella leksaker, pÃ¥verkar starkt hur vi uppfattar och behandlar kvinnor omkring oss.”

Hon påpekar vidare att det finns en koppling mellan att inte tro på medias påverkan och att vara extra utsatt för den. Vi har alltså att göra med två påståenden: Roks anser att idéer inte odlas inom grupper som därför förblir neutrala i frågan om hedersvåld, medan Sarkeesian anser att idéer sprids från media till människor. Även om Sarkeesian skulle överskatta medias inflytande över våra tankar, så tror jag att det är tryggt att säga att Roks underskattar kulturers inflytande över densamma. Skulle Roks ha rätt, skulle synen på feminism vara densamma mellan olika kulturer, vilket inte är fallet. Saudiarabien och Norge skulle kunna betraktas som två ytterligheter.

Och om Sarkeesian har rätt, borde man kunna visa på skillnaden i sexism hos de som spelar respektive inte spelar datorspel. Jag stänger inte dörren för att hon verkligen har rätt, men vi vet inte innan frågan är undersökt. Att ett påstående passar ens åsikter, räcker inte för att det betraktas som sant.

Categories: Uncategorized

Ett svar till “Roks feministiska hedersanalys”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *



Du som kommenterar för första gången: Det kan dröja en stund innan kommentaren syns på sidan, eftersom den modereras manuellt. Har du kommenterat här förr, syns din kommentar direkt.