”Turn or burn” påminner om problemet med kristna skolor
2013-06-03
Ibland bubblar det upp små skymtar av det utbildningssystem som vi gemensamt betalar för, och placerar vår framtid i. Bland friskolorna hittar vi t.ex. kreationistskolan Hannaskolan i Umeå, och bland de organisationer som driver skolor, hittar vi t.ex. sekten Livets Ord. Lite skämtsamt hade Livets Ords elever skrivet ”turn or burn” på en banderoll i samband med studentfirandet – ”vänd om eller brinn” – och när det kom reaktioner på detta, var det väldigt viktigt för de som känner sig allierade med lärarna på skolan att göra detta till en fråga om lämplighet. Per Ewert, lärare på en annan kristen skola, kommenterar detta så här:
”Vi på vårt kristna gymnasium kollar inte heller våra elevers banderoller på flaket, det tar de själva ansvar för. Ställer vi upp på allt de skriver där eller gör på flaket? Inte säkert. Bör vi kolla varje detalj de gör? Nä. Om de tokar till det lite grann får de lära, precis som vi andra gjort genom livet. Är inte det en ganska vettig princip?”
Texten ”turn or burn” är nämligen inte speciellt olämplig – inte olämpligare än ”var snäll, annars kommer inte jultomten”, och diskussionen om lämplighet går att hantera. Sekten i fråga skulle hantera olämplighetsfrågor bra – public relations är något man varit tvungen att lära sig för sin egen överlevnads skull, och som ett led i sitt PR-kunnande kommenterar man förmodligen inte detta alls.
Men det som är mer intressant för oss som betalar är t.ex. frågan om vilka påståenden om verklighetens beskaffenhet som ska betraktas som åsikter. Redan när det gäller påståendet att Gud finns, är det inte självklart att vi har att göra med en åsikt, utan möjligtvis ett vetenskapligt påstående. Hannaskolans Johannes Axelsson gör en karriär av att tala om att evolutionsteorin är en konspiration, för att ge plats åt en mycket personlig och mycket felaktig föreställning om att vi är skapade för några tusen år sedan. På sin blogg redogör Axelsson för allt han inte accepterar inom vetenskapen, vilket är mycket mer än ”bara” evolutionsteorin. Och när vi diskuterar skapelse (till förmån för evolution) har vi definitivt inte att göra med diskutabel fråga för den institution som står på vetenskapens sida. Skolan.
Per Ewert, som gjort uttalandet ovan, är delförfattare till boken Gud och hans kritiker som avsätter hela två kapitel till att avfärda biologi som en konspiration, och han har själv uttryckt att en gudstroende kan angripa frågan om skapelse kontra evolution mer öppet än en ateist. Att de som söker sig till kristna skolor alltså inte är speciellt kunskapsdrivna, är ytterligare en anledning till att diskutera vad vi egentligen ska ha kristna skolor till, och hur vi ska kunna kontrollera dem. Att både Plymouthbröderna och Livets Ord får driva skolor, och att kreationister sköter biologiundervisningen, säger en del om utmaningen som kommer med att hålla sig med kristna friskolor, och detta måste vi ta på allvar.
Kategorier: Uncategorized
Du som kommenterar för första gången: Det kan dröja en stund innan kommentaren syns på sidan, eftersom den modereras manuellt. Har du kommenterat här förr, syns din kommentar direkt.
Jag är utomordentligt tacksam för Ditt inlägg på Humanistbloggen, eftersom jag personligen är utmodererad från att ha åsikter. Att skolor ståtar med med vidskepelse på läroplanen, är enligt min anspråkslösa syn på saken, inte med dess uppgift överensstämmande. Borde inte heller enligt den ideologi Humanisterna företräder, men så är tyvärr inte fallet. Ifråga om undervisning i saker man redan vet inte är med verkligheten överenstämmande, så skall skolan inte överhuvudtaget vara delaktig på något vis. Det är också religionsfrihet.
Livsåskådning är en privat historia, utbildningen ett statligt tvång. Åtminstone så länge vi har skolplikt.
Då skall den privata livsåskådningen undervisas i på tid utanför den obligatoriska och aldrig blandas ihop med skolplikten. Detta kan aldrig tydliggöras kraftfullt nog.
Jag har alltid uppskattat dina små provokationer i form av bloggkommentarer.