Tiden är mogen att avreglera alkoholmarknaden

2019-03-29

I en global värld är det svårt att få nationella monopol att fungera bra, och frågan om Systembolagets monopolskydd bör ställas nu när vi vet att alkoholmonopol inte leder till minskad alkoholkonsumtion. Magdalena Greger får ungefär fyrahundratusen kronor i månaden för att vara verkställande direktör på Systembolaget, vilket innebär att hon får en tjänstemans årslön som månadslön för att driva ett företag under ganska enkla förutsättningar: Sprit är lättsålt, staten skyddar marknaden. Men världen förändras, och även om det är smärtsamt, så bör vi förändras med världen. Visst är det lönsamt för staten att äga företag som säljer en produkt som folket vill ha under skyddet av ett monopol, men idag importeras en stor del av den alkohol som förr såldes av Systembolaget av företag på Internet. I ljuset av att Svenska staten nyss låtit avreglera spelmarknaden, kanske det kan vara läge att även syna alkoholmonopolet i sömmarna.

Svenska staten pÃ¥stÃ¥s kunna bjuda ett bredare utbud än den fria marknaden. Detta är inte sant, men det läggs en del pengar pÃ¥ att sälja in det budskapet genom reklam. Vi vet att utbud är en konkurrensfaktor och att fri konkurrens ger ett bättre utbud, men tack vare monopolet slipper vi uppleva det. Det ger oss istället möjligheten att ta monopolets försvarares ord för att sÃ¥ inte är fallet, i pÃ¥kostade reklamfilmer. Upplevt utbud räcker för den svenske konsumenten. Du kanske har hört att ”det är trÃ¥ngt pÃ¥ hyllorna” när du frÃ¥gat efter en sort som utgÃ¥tt? Säljer det inte bra, sÃ¥ ska det inte bidra till sortimentet. Det är aldrig trÃ¥ngt för 49 pallar Carlsberg, men det är definitivt för trÃ¥ngt för 6 flaskor Great Divide Yeti. Och när man ville sälja en centraleuropeisk nationaldryck med persika, sÃ¥ önskade man den klarfiltrerad för att den skulle ”attrahera rätt mÃ¥lgrupp”. Myten om det goda utbudet vilar tungt pÃ¥ monopolet och pÃ¥ reklamen om det. Och om sÃ¥ verkligen vore fallet, är statens uppgift verkligen att sörja för folkets möjlighet att variera sitt alkoholintag?

Systembolagets personal antas vara oslagbara pÃ¥ att inte sälja till berusade och att begära legitimation, men jag är övertygad att en certifiering kan ställa samma krav pÃ¥ t.ex. en ICA-anställd. För nog skulle det vara bättre att en lanthandel fÃ¥r liv genom att kunna erbjuda rött vin till sina kunder, än att kunderna tvingas Ã¥ka till stan när alkohol ska inhandlas? Inte bara för att den lokala handlaren fÃ¥r sälja vinet, utan för att ärendet dit kan generera en ökad andel av lokal inhandling av övriga varor – givetvis mot att man gÃ¥tt kursen där man fÃ¥r lära sig att inte sälja till berusade och begära legitimation av den som ser ung ut. Den som värnar för Systembolagets väl kan tänka att konkurrensen kanske hanteras av att de förbättrar sitt utbud ytterligare, vilket i slutändan kanske ger Magdalena Greger ytterligare hundra tusen kronor pÃ¥ sin mÃ¥nadslön.

Categories: Alkohol, Politik

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *



Du som kommenterar för första gången: Det kan dröja en stund innan kommentaren syns på sidan, eftersom den modereras manuellt. Har du kommenterat här förr, syns din kommentar direkt.