Anders Hesselbom
Programmerare, skeptiker, sekulärhumanist, antirasist. Författare till bok om C64 och senbliven lantis. Röstar pirat.
2017-06-03
I samband med att det marscherades för vetenskap passade Joel Halldorf pÃ¥ att pÃ¥minna att vi även behöver tro och moral. Man skulle kunna tänka sig att vetenskap är en sak, och att tro är nÃ¥got annat. AlltsÃ¥, att man skulle kunna vara vetenskaplig och, lite vid sidan av, ha en tro. En gudstroende vetenskapsman mÃ¥ste förnuftsmässigt inse att Gud inte finns pÃ¥ riktigt, men kan rituellt agera som om han kommunicerar med en gud som han hoppas finns. Det är först när man berättar om sin gud som man riskerar att bli ovetenskaplig. Gud existerar t.ex. som litterär karaktär och som en föreställning i den troendes huvud – den som framställer Gud som nÃ¥got mer, riskerar att inte vara vetenskaplig.
Men poängen med vetenskap är inte att alla ska ha en korrekt bild av verkligheten. Inte alla vill ha en korrekt bild av verkligheten. MÃ¥nga vill tro pÃ¥ ett liv efter döden, mÃ¥nga vill tro att det bor ett spöke i deras hus, mÃ¥nga vill tro pÃ¥ nÃ¥gon gud, och det är inget fel med det. Poängen med vetenskap är att man ska slippa agera godtyckligt när man faktiskt vill Ã¥stadkomma nÃ¥got. Skyddar man sig mot bäst mot TBE genom att vaccinera sig eller genom att rituellt offra en höna? Halldorf pÃ¥pekar även att ”den globala uppvärmningen orsakas av utsläpp frÃ¥n en rad tekniska uppfinningar”. Hur vet han det? För att han litar pÃ¥ vetenskapen! LÃ¥t oss även anta, för exemplets skull, att Halldorf är religiös, sÃ¥ kan vi konstatera att det gÃ¥r fint att hÃ¥lla olika tankar i huvudet samtidigt. Sen kan man givetvis fundera pÃ¥ varför nÃ¥gon skulle vilja tro pÃ¥ Gud eller leva för evigt. För mig är det helt obegripligt.
Categories: Religion, Vetenskap
Du som kommenterar för första gången: Det kan dröja en stund innan kommentaren syns på sidan, eftersom den modereras manuellt. Har du kommenterat här förr, syns din kommentar direkt.
Lämna ett svar