Anders Hesselbom
Programmerare, skeptiker, sekulärhumanist, antirasist. Författare till bok om C64 och senbliven lantis. Röstar pirat.
2019-02-19
Jag betalar min medlemsavgift till Vetenskap och Folkbildning (VoF), men jag är sällan speciellt imponerad av det som sägs när religion kommer på tal. Här om dagen gav dr. Emma Frans, utnämnd till Årets folkbildare år 2017 av VoF, sin syn på frågan med anledning av en tidigare intervju.
…där jag beskriver att människan har en naturlig benägenhet till religiöst tänkande och att det uppstÃ¥r ett tomrum när religionen försvinner ur vÃ¥ra liv.
Visst är det så, men ett andligt behov kan med fördel fyllas av något annat än vidskepelse, som t.ex. konst, kultur eller litteratur. Jag själv älskar att ta en whiskey till ett gammalt album av Pink Floyd, och jag kan garantera att simpel vidskepelse är betydligt mer andefattigt än mycket annat man kan förlora sig i. Jag tror att Frans helt enkelt har fel när hon uttalar sig om religionens särställning när det gäller andliga behov. Men Frans skriver korrekt att vetenskap och religion inte alls är två kunskapstraditioner som stöttar varandra, och om detta har jag inga invändningar:
För visst finns det ibland en konflikt mellan religion och vetenskap. Vetenskapliga resultat motsäger ibland det vi tror, och då är viktigt att vi inte låter vår övertygelse stå i vägen. Vi måste vara ödmjuka inför våra egna begränsningar och inse att det behövs efterforskning för att vi ska veta något säkert.
Jag kanske drar det hela lite längre. Jag kan förvisso gÃ¥ med pÃ¥ att pÃ¥stÃ¥endet ”Gud finns” är korrekt, sÃ¥ länge man avser en Gud vars existens saknar pÃ¥verkan pÃ¥ vÃ¥rt universum, eftersom den sortens existens ändÃ¥ är samma sak som en icke-existens för en skeptiker. Den som anser sig ha skäl att tro pÃ¥ Gud, eller pÃ¥ nÃ¥got annat sätt känner av Gud, det är han som gör vetenskap av sin tro, och det är han som har problem. För att ta ett annat exempel än Gud sÃ¥ kan jag acceptera att det springer osynliga enhörningar pÃ¥ mÃ¥nens baksida, men vi vet inte. Ovetbarhet följer rimligtvis till att man inte heller har rätt att hävda att sÃ¥ är fallet. I en perfekt värld skulle det som kan pÃ¥stÃ¥s utan evidens ocksÃ¥ kunna avfärdas utan evidens, utan att Ã¥beropandet av ovetbarhet ges nÃ¥gra som helst hänsyn. Detta följer till att en ”osynlig rymdpappa” som känner din närvaro inte är en frÃ¥ga för religionen att fundera pÃ¥, det är en frÃ¥ga för vetenskapen. Om inte kosmologin sÃ¥ psykologin. Vad som sker utanför vÃ¥rt universum (alltsÃ¥ det som inte lever upp till nÃ¥gon rimlig definition av ”att finnas”) kan överprästerna ta, sÃ¥ länge det inte sker pÃ¥ nÃ¥gon annans bekostnad. T.ex. bör vi jobba vidare med att separera kyrka och stat.
Jag tror inte heller att Emma Frans har rätt när hon uttalar sig om moral.
När det gäller värderingar och moral kan religion vara vägledande.
Moralfilosofin står inte handfallen, och är inte beroende av religion. Precis som kemi knuffade undan alkemin och atomteorin knuffade undan elementteorin, så har filosofin ersatt religionen auktoritet som moralisk sanningssägare. Det finns gräsrötter som hellre sätter sin tillit till astrologi än astronomi, religion istället för filosofi, och så vidare, vilket tar mig till ett sista påstående: Hon avslutar med att säga att religion kan ge ett sammanhang och ett syfte, vilket även både andra negativa ting kan göra. Men det finns även positiva ting som kan göra detsamma, mycket bättre.
Categories: Moral, Religion, Vetenskap, Vetenskap och Folkbildning
Du som kommenterar för första gången: Det kan dröja en stund innan kommentaren syns på sidan, eftersom den modereras manuellt. Har du kommenterat här förr, syns din kommentar direkt.
Lämna ett svar