Jonna ”Volvo” Sima

2021-04-28

Som en tjänst till framtidens arkeologer om hur 2020-talet egentligen var, vill jag bevara ögonblicket då Aftonbladets Jonna Sima upptäckte bilfirman Volvos logotyp. Återgivningen är ett sammandrag utan exakta citat, med källhänvisningar i länkform.

Jonna Sima 22/4:
– Varför har Volvo en manlighetssymbol som logotyp? Känns ju minst sagt stereotypt och omodernt.
Volvo:
Det är den kemiska symbolen för järn. Vi vill signalera stål, styrka, säkerhet, kvalitet och varaktighet.
Jonna Sima:
– Tack för förklaringen. Men det skickar ut fel signaler!
Mitt i allt tumult twittrar hon ut en bild pÃ¥ en hibiskus (apropÃ¥ könssymboler) som heter Sima, medan jag raljerar över sanskrit-teknet för lycka som används av hinduerna, som ocksÃ¥ rÃ¥kar användas pÃ¥ nazisternas flagga.
Men när polletten äntligen trillat ner beträffande vilka signaler man skickar ut – järn – kommer nästa frÃ¥ga i ett nu raderat tweet: ”Varför hör järn ihop med volvobilar?” RidÃ¥!

Categories: Identitetspolitik

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *



Du som kommenterar för första gången: Det kan dröja en stund innan kommentaren syns på sidan, eftersom den modereras manuellt. Har du kommenterat här förr, syns din kommentar direkt.